Collega's aan het woord
Mijn naam is Rianne Crielaard. Na bijna alle scholen binnen SOOLvA gezien te hebben, werk ik nu al vijf jaar op de Verschoorschool in Sleeuwijk. Na twee jaar groep 3/4 gedaan te hebben, ben ik nu helemaal op mijn plek in groep 1/2/3, de onderbouw.
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de visie van de Verschoorschool over het werken met het jonge kind. Zo draaien we nu voor het 2e jaar een groep 1/2/3, waarbij de kinderen van groep 3 nog volop ruimte krijgen om ook spelend te leren in de hoeken. Daarnaast biedt het de leerlingen in groep 1 en 2 ook de mogelijkheid om al mee te kijken in groep 3. Op die manier kunnen we heel mooi onderwijs op maat aanbieden en is de grote overgang naar groep weg. Naast het spelend leren, wordt er in de hele onderbouw ook veel gewerkt met bewegend leren en actieve werkvormen.
We werken met het Digikeuzebord, een digitaal planbord. Ook maken we gebruik van het observatiesysteem binnen het Digikeuzebord. Doelen komen aan bod in een kleine kring, in het spel van de kinderen in de hoeken, tijdens het werken met het thema en op de weektaak. De taken van de weektaak zijn heel divers en kunnen per kind (of niveau) verschillen of worden per kind op niveau aangepast in de uitwerking van de taak. Tijdens de (kleine) kringen, het spelen en werken, het buitenspelen, de gymlessen en de weektaakopdrachten zijn we ons constant bewust van de ontwikkeling die de kinderen door kunnen maken en noteren we het ook meteen als we zien dat een kind iets nieuws beheerst.
Een andere mooie ontwikkeling waar we volop mee bezig zijn is thematiserend werken. Thematiseren is beredeneerd werken met een thema, waarbij leerkrachten en leerlingen samen eigenaar van het thema zijn. Zo leren kinderen de wereld kennen. Dit aan de hand van een gevarieerd onderwijsaanbod van betekenisvolle activiteiten, die met elkaar samenhangen en gekoppeld zijn aan leerdoelen en onderzoeksvragen. Een hele mooie manier om de betrokkenheid en de zin in het leren van de leerlingen enorm te vergroten!